پرواز سبز: آیا اجرایی است؟

پرواز سبز در صنعت حمل و نقل هوایی تاثیر زیادی بر محیط زیست دارد. سازمان های غیر دولتی در سراسر جهان در جستجوی بهترین راه حل برای حل مسئله انتشار سریع دی اکسید کربن هستند؛ چرا که طبق پیش بینی های سالانه افزایش تعداد مسافران هوائی وجود دارد. تولید کنندگان هواپیما نیز با دقت در طراحی موتور های جدید و راه حل های دیگر برای کاهش انتشار کربن تلاش می کنند. با این وجود، حرکت به سوی هواپیمایی سازگار با محیط زیست، با وجود تلاش بسیار، به سختی محقق شده است. بنابراین، چه چیزی در صنعت از ابتکار پرواز سبز در حقیقت اتفاق می افتد و چه چیزی در واقع با منابع محدود می تواند انجام شود؟

green-flying
پرواز سبز

بزرگترین مسائله

احتمالا بزرگترین مسئله برای پرواز سبز خود پرواز است. مردم به طور مداوم با هواپیما مسافرت می کنند و بسیار دشوار است که آنها را متقاعد سازیم که هر گونه وسیله حمل و نقل دیگر سازگارتر با محیط زیست را جایگزین کنند، چون وقت طلا است و پرواز صرفه جویی در وقت است. علاوه بر این، گاهی سفر با هواپیما بسیار ارزانتر تمام می شود، به خصوص با خطوط ارزان قیمتی که گاهی می توان بلیط هایی به قیمت 10 یورو خرید. با این حال هزینه واقعی بسیاری از پروازها چیست؟

طبق گزارش انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، در حال حاضر حدود 4 میلیارد مسافر صندلی در سالن های هواپیمایی مسافربری فروخته می شود. به این معنی که تقریبا نیمی از جمعیت دنیا هر سال پرواز می کنند. پیش بینی شده است که تا سال 2036 این تعداد دو برابر خواهد شد. هر سال تعداد مسافران هوائی 5 درصد افزایش می یابد. حقیقت این است که همه افراد در سراسر جهان درباره انتشار کربن فقط صحبت می کنند و ظاهرا به دنبال راه هایی برای به حداقل رساندن آن هستند، اما هر سال بیش از سال قبل پرواز می کنند و آلودگی ایجاد می کنند.

البته می توان گفت که صنعت حمل و نقل هوایی تنها یک بازیکن کوچک در انتشار کربن در محیط است که مطمئنا درست است. تنها 2 درصد از انتشار جهانی کربن متعلق به صنعت حمل و نقل هوایی است، با این حال این 2 درصد معادل 859 میلیون تن می شود که هنوز موضوع مهمی در سطح جهانی است.

راه حل پرواز سبز چیست؟

برخی راه حل های پرواز سبز در حال انجام است و در حال پیشرفت است. اما آیا باید پرواز نکنیم. آیا این یک راه حل واقعی است؟ تولید کنندگان هواپیما روزانه کار می کنند تا موتورهایی تولید کنند که سوخت کمتری مصرف کند و کارآمدتر باشند. با این حال، ناوگان هواپیماهای موجود در سراسر جهان به این زودی ها به موتورهای جدید ارتقا نمی یابند و این تغییرات به اندازه کافی با سرعت اجرا نمی شود.

راه حل دیگر این است که هواپیماهای موجود را با سوخت زیستی biofuel تطبیق دهیم. برخی از شرکت های هواپیمایی با سوخت هوایی زیستی پرواز می کنند. در دهه گذشته، به هواپیماها اجازه داده شد تا با نفت سفید مصنوعی synthetic kerosene کار کنند. سازمان تنظیم استانداردهای سوخت جت، اجازه استفاده از 50 درصد سوخت های زیستی در مخازن جت را می دهد و تا به امروز حدود 143 هزار پرواز انجام شده است. با این حال، این تعداد بسیار کمی از پروازهای برنامه ریزی شده است، در حالی که تنها در سال 2018 حدود 39 میلیون پرواز وجود داشت. موضوع دیگری نیز مطرح شده است: اگر سوخت های زیستی مورد استفاده قرار گیرد، با رشد استفاده از مواد غذایی برای تولید سوخت زیستی به جای تغذیه مردم در سراسر جهان مسئله ای جدیدی ایجاد می گردد.

پیشنهاد جالب استفاده از برق به جای سوخت است. این راه حل هنوز در حال توسعه یافتن است و در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی گیرد. تنها چند پرواز تست هواپیمای هیبرید الکتریکی انجام شده است و اکثر آنها هواپیماهای بسیار کوچک بوده اند. البته استفاده از انرژی های تجدید پذیر بسیار جذاب است اما نتیجه در حال حاضر رضایت بخش نیست.

چه چیز دیگری می تواند انجام شود؟

این واقعا سخت است که بگویبم، برای این مشکل در حال رشد چه راه حلی جهانی می تواند باشد. توسعه فن آوری های جدید در نهایت به هدف خواهد رسید، اما در این زمان، بهتر است که ناوگان قدیمی تر هواپیمایی به موقع با استانداردها سازگار شود. بهترین راه برای انجام این کار، ارتقاء قطعات یدکی هواپیما است که حتی در سطح نظری به کاهش مصرف سوخت جت کمک می کند. دلیل این امر این است که ناوگان به اندازه کافی سریع تغییر نمی کند تا با استانداردهای زیست محیطی به روز شود، شاید کوچکترین تطابق هواپیما یا موتورها حاصل همفکری سازندگان هواپیما و سازمان های استاندارد سازی موجب نتایج اثر بخش شود.

آینده صنعت حمل و نقل هوایی بسیار آهسته در حال تغییر است. حتی کوچکترین تغییرات در هواپیما بسیار عظیم است و به معنی هزینه مالی بسیار زیاد است. با این حال، باید انعطاف پذیر و مسئول بود. مقررات مختلفی وجود دارد و استانداردهای جدید هر روزه توسعه می یابد. حتی کوچکترین تغییرات در هواپیما، راه حل های فیزیکی ساده و یا فناوری اطلاعات، ممکن است کارآیی هواپیما را ارتقا دهد. هر بازیکنی در این بازار باید مایل باشد که ناوگان خود را به سبز ترین حالت ممکن تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید