کابین خلبان پشت سر شما است …

 یکی از اختراع های ثبت شده ایرباس، امکان جابجایی کابین خلبان به محلی غیر از جلوی هواپیما می باشد. پنجره از کابین خلبان حذف خواهد شد و به جای آن، کابین می‌تواند به جای دیگر هواپیما منتقل شود مثلا کابین خلبان پشت سر شما است!

شاید فکر کنید که این اختراع در آینده هوانوردی به نوعی یک شوخی است که کابین خلبان پشت سر شما قرار میگیرد. اما این اختراع کاملا ذهنیت ما نسبت به مفهوم کابین خلبان را تغییر می‌دهد. این طرح که در سال 2014 توسط ایرباس ثبت شد به‌طور کامل به طراحی مجدد کابین خلبان پرداخته است.

اما طبق آنچه در حق ثبت دلیل فنی اختراع اعلام گردیده است  آن است که به دلایل آیرودینامیکی بینی یک هواپیما باید به شکل نوک تیز باشد. وجود کابین خلبان در جلوی هواپیما و رعایت این شکل آیرودینامیکی موجب افزایش وزن هواپیما می شود. این امکان وجود دارد که کابین به قسمت عقب هواپیما و یا زیر قسمت فعلی انتقال یابد تا دماغه هواپیما کشیده‌تر شده و در نتیجه، نوک هواپیما را می‌توان بلندتر و تیزتر ساخت تا خصوصیات ایرودینامیکی آن بیشتر شود.

کابین خلبان پشت سر شما است
کابین خلبان پشت سر شما است

این طرح در نظر دارد کابین خلبان را در قسمت زیرین کابین و یا در عقب هواپیما قرار دهد، خلبانان از طریق یک صفحه نمایش مجازی جهان خارج را مشاهده می کنند. در این طرح خلبان‌ها از صفحه‌نمایش دیجیتال به‌منظور مشاهده محیط اطراف بهره‌ می‌برند تا نیازی به تعبیه پنجره در کابین نباشد. خلبانان می‌توانند با فناوری نمایش دیجیتال دنیای بیرون را تماشا کرده و هواپیما را هدایت کنند.

خلبان و صفحه نمایش مجازی
خلبان و صفحه نمایش مجازی

از نکات دیگر که در این طرح قابل توجه و جالب می باشد قرار گرفتن خلبان و کمک بصورت پشت سر هم  و نه کنار هم می باشد که خود موجب کمتر شدن عرض کابین می گردد از طرفی امکان جابجایی صندلی ها وجود دارد.

خلبان و کمک خلبان
خلبان و کمک خلبان

در تصاویر ارایه شده از اختراع تصویری به چشم می خورد که سیستم موقعیت یابی هواپیما بصورت سه بعدی بر روی کره زمین مجسم شده است و یا نمایش سه بعدی ابرها و شرایط جوی و امکان ارتباط تصویری سه بعدی با خدمه پرواز که شاید بزودی در هواپیماها شاهد این تکنولوژی ها باشیم.

سیستم موقعیت یابی هواپیما بصورت سه بعدی
سیستم موقعیت یابی هواپیما بصورت سه بعدی

Airbus, United States Patent and Trademark Office, moving the cockpit

دیدگاهتان را بنویسید