ناسا: قطب های خورشید جا به جا می شوند

sun

دانشمندان ناسا می‌گویند قطب شمال و جنوب خورشید در سه هفته آینده جا به جا خواهد شد و این جا به جایی تاثیر قابل توجهی بر کل منظومه شمسی خواهد گذاشت.

حدود دو ماه پیش ناسا اعلام کرد در سه تا چهار ماه آینده جا به جایی قطب‌های خورشید صورت خواهد گرفت اما دانشمندان نمی‌توانستند دقیقا زمان این تغییر را پیش بینی کنند.

قطب‌های خورشید هر ۱۱ سال یکبار تغییر می‌کند، پدیده ای که دلیل آن چندان روشن نیست. با این حال دانشمندان معتقدند تغییر سرعت جریان پلاسما از استوا به قطب و بالعکس در سطح خورشید و اینکه سرعت گردش خورشید به دور خود در قطب بیشتر از استوا است نقش عمده‌ای در روند جا به جایی قطب های خورشید دارند.

“تاد هوکسما” مدیر رصدخانه خورشیدی ویلکاکس در دانشگاه استنفورد می گوید : “وقتی قطبیت جدید به سمت قطب خورشید حرکت می‌کند قطبیت قبلی را که عکس آن است از بین می‌برد؛ مثل مد دریا، هر موج آب بیشتری با خود می آورد تا اینکه در نهایت خاصیت قطبی در هر قطب خورشید کاملا بر عکس می شود.”

در واقع تغییر قطب‌های خورشید به تدریج و در طی یازده سال صورت می گیرد؛ لکه‌های خورشیدی که فعالیت مغناطیسی شدیدی دارند متلاشی شده و بتدریج به سمت یکی از قطب‌های خورشید حرکت می‌کنند تا اینکه جایگزین قطب قبلی شوند.

تاثیر این جا به جایی قطب‌های خورشید در تمام منظومه شمسی احساس خواهد شد چرا که تاثیر میدان مغناطیسی خورشید میلیاردها کیلومتر، آن سوی پلوتو و مرز فضای بین‌ستاره‌ای ادامه دارد.

بنابراین جا به جایی قطبی خورشید تغییرات بین کهکشانی ایجاد می‌کند که به صورت توفان‌های مغناطیسی ظاهر می‌شود. این توفان‌ها ممکن است بر لایه یونوسفر جو زمین تاثیر بگذارند و در ارتباطات ماهواره‌ای و رادیویی اختلالاتی ایجاد کنند.

یکی از تاثیرات این جا به جایی قطبی که در زمین مشاهده خواهد شد، بیشتر شدن دفعات، گستردگی و پیدایی شفق‌های قطبی است.

به گفته هوکسما این رویدادی فاجعه بار نیست، اتفاقی است در ابعاد بسیار وسیع که تاثیراتی واقعی خواهد داشت اما چیزی نیست که باعث نگرانی ما شود.

دیدگاهتان را بنویسید