هواپیمای مسافربری الکتریکی در جریان اصلی پرواز

هواپیمای-مسافربری-الکتریکی

هواپیمای مسافربری الکتریکی در جریان اصلی پرواز قرار خواهد گرفت؟ به نظر می رسد این سوال در حال حاضر مبتنی بر نظر است. دلیل این امر این است که تکنولوژی جدید نسبتا ناشناخته است و ما هیچ سرنخی برای 10 یا 20 سال آینده نمی توانیم داشته باشیم. با این حال، به نظر می رسد که اگر روند پیشرفت های تکنولوژیکی با سرعت فعلی خود ادامه یابد، این احتمال وجود دارد.

هواپیمای-مسافربری-الکتریکی
تصور هنرمندان از آنچه یک هواپیمای مسافربری الکتریکی آینده می تواند شبیه باشد. عکس: ایرباس

EasyJet اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2020 ناوگان هواپیمای مسافربری الکتریکی را اداره کند. EasyJet تنها شرکتی نیست که علاقه مند به استفاده از هواپیماهای الکتریکی Cleaner است. در ماه اکتبر، فرودگاه هیترو جایزه ای برای اولین هواپیمای هیبریدی الکتریکی با هزینه فرود رایگان برای یک سال ارائه داد. به منظور دستیابی به این جایزه، تولید کنندگان اصلی هواپیما در حال کار بر روی تولید این هواپیما هستند. در حالی که احتمالا آنها به طور کامل برقی نخواهند بود، لیکن بسیار پاک تر از آنچه در حال حاضر در دسترس هستند خواهد بود. با این حال، در زمانی که مردم به طور فزاینده ای بیشتر از آثار زیست محیطی سفر خود آگاه هستند، چنین هواپیمایی میتواند برای اهداف تجاری هم مفید باشد. البته لازم به ذکر است که هر پیشرفتی که باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شود، یک گام مثبت و در جهت درست است.

electric
به هواپیمای الکتریکی آینده EasyJet می تواند شبیه باشد.

فن آوری های فعلی
در حال حاضر هم هواپیمای کامل الکتریکی وجود دارد، ولی دارای بار و محدوده پروازی نسبتا کوچک هستند. یک مثال می تواند E-Fan ایرباس باشد، این هواپیما میتوانست مسافران را با استفاده از موتورهای توربو الکتریکی حمل کند که این پروژه فعلا لغو شده است. البته استراتژی ایرباس به توسعه هواپیماهای سوخت دوگانه هیبریدی الکتریکی تغییر یافته است، پروژه ای که E-FanX نامیده می شود. طراحی فعلی که ایرباس در حال کار بر روی آن است شامل BAe 146 است که دارای 4 موتور است. این پروژه، در همکاری با Rolls Royce و Siemens، با هدف جایگزینی یکی از موتورهای سوخت بنزینی با موتور الکتریکی است. در حالی که این ممکن است به عنوان گام بزرگی در دنیای هواپیماهای الکتریکی به نظر نرسد، اما مرحله ای مهم برای دستیابی به چنین صنعتی است. ایرباس انتظار دارد E-FanX در سال 2020 پرواز کند. فرآیند دستیابی به این موضوع نباید بیش از حد سنگین باشد، زیرا طراحی هواپیما قبلا آزمایش شده است.

انتظار میرود در سال 2020 اولین هواپیمای هیبرید الکتریکی ایرباس E-Fan X با یک موتور الکتریکی به رنگ سبز و سه موتور بنزینی آماده پرواز باشد. تصویر: ایرباس

در حالی که دستیابی به یک ناوگان کاملا الکتریکی بلند پروازانه به نظر می رسد، ولی غیر ممکن نیست. هدف قرار دادن ناوگان هواپیماهای الکتریکی تا سال 2030 می تواند خیلی زود باشد. جهان قطعا متعهد به آینده ای سبزتر و مصرف سوخت کمتر است. به این ترتیب، توسعه هواپیماهای الکتریکی به احتمال زیاد به این زودی ها متوقف نخواهد شد. البته هواپیماهای الکتریکی هیبریدی اولین گام برای دستیابی به این هدف هستند. چالش با هواپیمای کاملا الکتریکی این است که به اندازه کافی قدرت را در اختیار داشته باشد تا پرواز را کامل کند. با توجه به این موضوع، احتمال دارد اولین هواپیمای الکتریکی به مسیرهای نسبتا کوتاه محدود شود، در حالیکه در انتظار پیشرفت فن آوری برای بهبود ظرفیت باتری ها هستیم.

مشخصه های فنی هواپیمای هیبرید الکتریکی ایرباس E-Fan X . تصویر ایرباس

دیدگاهتان را بنویسید