برقراری ارتباط لیزری بین زمین و ماه!

ارتباط لیزری ناسا با انتقال اطلاعات در ۲۳۹۰۰۰ مایل بین ماه و زمین و آن‌هم با ترخ ۶۲۲ مگابیت برثانیه توانست علاوه بر رکورد شکنی، تاریخی جدید در این زمینه رقم بزند. سیستم انتقال اطلاعات از طریق لیزر که به اختصار LLCD نامیده می‌شود، اولین سیستم ناسا برای ارتباط دو طرفه از طریق لیزر به جای امواج رادیویی است. این سیستم همچنین توانسته نرخ بارگذاری ۲۰ مگابیت برثانیه بدون خطا بین ایستگاه زمین در نیومکزیکو و سفینه فضایی در حال چرخش به دور ماه به ثبت برساند.

مسئول ارشد ناسا، در این‌باره می‌گوید: ” LLCD اولین گام برای ساخت نسل جدید ارتباطات فضایی با قابلیت‌های جدید است.” وی می‌افزاید: ” واقعا تحت تاثیر نتایج بدست آمده قرار گرفتیم و اکنون مطمئن هستیم که در مسیر صحیح برای عملی کردن همه قابلیت‌های بالقوه این تکنولوژی قرار داریم.”
earth_moon

moon-laser-record
پیش از این ناسا از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط استفاده می‌نمود. مشکل امواج رادیویی این بود که نمی‌توانست پاسخگوی تقاضای حجم زیاد اطلاعات ارسالی باشد. به کارگیری و استفاده از ارتباطات لیزری ناسا را قادر خواهد کرد تا از قابلیت‌های ارتباطی مانند عکس‌های با رزولوشن بالا و ویدئوهای سه بعدی به راحتی بهره ببرد.
این سیستم در بالای اتمسفر ناسا مستقر شده و در طول ماموریت ۱۰۰ روزه، ناسا از آن برای تشخیص اینکه آیا گرد و غبار باعث به وجود آمدن آنچه که فضانوردان در طول ماموریت‌های خود مشاهده کرده‌اند شده یا نه بهره خواهد برد. با استفاده از این سیستم ناسا همچنین قصد دارد به کاوش در اتمسفر ماه بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید