طراحی کاوشگر جدید ناهید

explorer

سازمان فضایی آمریکا (ناسا ) اعلام کرد که کاوشگر جدیدی برای بررسی سطح سیاره زهره که ۴۵۰ درجه سانتی گراد حرارت دارد، ساخته می‌شود
به گزارش ایرنا، به دلیل وجود فشارهای خرد کننده، بادهای بسیار قوی و ابرهای اسیدی در سطح سیاره زهره، تا کنون هر کاوشگری به این سیاره فرستاده شده است، نتوانسته بیش از چند ساعت به کاوش بپردازد.

حالا ناسا سفارش ساخت کاوشگری را داده است که می‌تواند در محیط طاقت فرسای سیاره زهره با عبور از سطح آن به کاوش بپردازد.

این کاوشگر که (Zephyr) نام دارد، برای فعالیت با قدرت بسیار کم طراحی شده و امکان حمل دستگاه‌های الکترونیکی را دارد . این دستگاه‌ها می‌توانند در درجه حرارت ۴۵۰ درجه سانتی گراد فعال باشند.

به گفته ستاره شناسان، محیط سیاره زهره شبیه داخل موتور جت پر سرعت است و دانشمندان سنسورهای این کاوشگر را طوری سرعت بخشیده‌اند که می‌تواند در این شرایط کار کند.

به گفته سازندگان، دستگاه‌های الکترونیکی این کاوشگر قادر خواهند بود حتی در دمای سوزان سیاره زهره به خوبی عمل کنند.

(Zephyr) با دو قطعه متحرک که شبیه بادبان عمل می‌کند تنها برای تنظیم بادبان و تنظیم فرمان موقعیت به انرژی نیاز دارد و برای حرکت نیازی به انرژی ندارد.

این کاوشگر که از سه چرخ تشکیل شده است ، حدود هفت متر ارتفاع دارد و بعد از فرود به سطح زهره در یک مکان قرار می‌گیرد و به تجزیه و تحلیل خاک می‌پردازد و پس از ارسال اطلاعات به زمین به نقطه دیگری نقل مکان می‌کند. همچنین این دستگاه توانایی حرکت رو به جلو و عقب را دارد.

محققان این پروژه امیدوارند (Zephyr) بتواند سراسر سیاره زهره را برای حدود یک ماه و هر روز به مدت ۱۵ دقیقه کاوش کند.

سیاره زهره اغلب به خاطر اندازه مشابه، گرانش و ترکیب زمینی به عنوان دو قلوی زمین شناخته می‌شود. این سیاره از سنگ سیلیکات و فلزات مختلف ساخته شده و با یک لایه ضخیم از ابرهای بازتابنده اسید سولفوریک پوشیده شده است.

این سیاره یکی از متراکم‌ترین اتمسفرها را که بخش عمده آن دی اکسید کربن است، در میان چهار سیاره خاکی در منظومه شمسی داراست و فشار اتمسفر در سطح این سیاره ۹۲ برابر زمین است.

دیدگاهتان را بنویسید